Românii nu se mai grăbesc să cumpere electrocasnice în perioade de criză, iar procentul care le repară pe cele stricate a crescut, arată un studiu recent.
Conform datelor studiului Reveal Marketing Research, 70% dintre români își achiziționează aparate electrocasnice noi atunci când cele vechi se strică, în timp ce 31% declară că le cumpără atunci când descoperă promoții avantajoase, iar 17% deoarce iși doresc dotarea casei cu tehnologii noi/inovații.
În funcție de gen, se observă că femeile sunt mai pragmatice, acestea obișnuind în mai mare măsură să înlocuiască un aparat electrocasnic ce s-a stricat cu unul nou (75% vs. 65% barbați), iar bărbații ca fiind mai atrași de urmărirea și achiziționarea noilor tehnologii (21% vs. 14% femei).
De asemenea, presiunile economice îi fac pe români mai chibzuiți, procentul celor care aleg să repare electrocasnicele stricate crescând semnificativ comparativ cu 2021, ajungând de la 6% la 15% în prezent.
Tot din dorința de economisire, programul Rabla pentru electrocasnice se bucură de o popularitate crescută în rândul românilor, 64% manifestându-și interesul de a se înscrie în program, în timp ce un procent de 6% declară că sunt deja înscriși.
Principalele criterii în funcție de care consumatorii achiziționează electrocasnice au rămas aceleași ca în urmă cu 2 ani, românii fiind atenți în primul rând la preț (70%), la performanță (54%) – în special cei cu vârste între 44-55 ani (66%), și la consumul de energie (54%) – în special persoanele mature peste 55 ani (70%).
Este important de semnalat amploarea pe care au căpătat-o promoțiile în contextul scumpirilor constante din ultima perioadă, acestea fiind menționate de 46% dintre români comparativ cu 21% în 2021.
În ceea ce privește importanța mărcii la achiziția produselor electrocasnice, comparativ cu rezultatele studiului realizat în 2021 se observă o creștere semnificativă a importanței acestui criteriu, de la 14% la 22%.
Studiul arată că 7 din 10 români preferă mai degrabă să meargă în magazine fizice, această alegere facilitând interacțiunea directă cu produsele și cu personalul din magazine. Așadar, aceștia optează pentru magazinele de profil (44%), secțiunea de electrocasnice a hypermarket-urilor (15%) și în mai mică măsură pentru magazinele producătorilor (9%).
Pe de altă parte, 30% dintre români declară că aleg să comande online de pe site-urile magazinelor de profil.
Aproape jumătate dintre românii care aleg să comande online electrocasnice (47%) menționează că obișnuiesc să meargă înainte în magazinele fizice pentru a vedea sau testa produsul înainte de a plasa comanda, într-o măsură semnificativ mai mare bărbații (53% vs. 41% femei) și rezidenții din mediul urban (52% vs. 39% rural)
74% dintre români sunt dispuși să achiziționeze electrocasnice smart pentru a-și dota casa, principalul motiv fiind reducerea costurilor de energie electrică. Cu toate acestea, ceea ce i-ar împiedica pe români să cumpere electrocasnice smart ar fi prețul ridicat al acestora, motiv menționat de către 73% dintre respondenți. Un procent de 23% dintre români consideră că nu sunt utile, iar 17% sunt de părere că ar fi greu de folosit.